10 favorita råvaror som motverkar inflammation!

10 favorita råvarorDe allra flesta livsstilssjukdomar kan undvikas genom att ha ett förebyggande synsätt och göra valet att prioritera sin hälsa i nuet. Många lever med inflammation i kroppen och vet inte om det. Det är en låggradig inflammation som på längre sikt leder till större problem och sjukdom. Inflammation är inte endast i leder eller från skador, utan när vår kropp uppfattar något som ett hot, skyddar den sig själv genom en process som kallas inflammatorisk respons. Många kemiska signaler produceras då i kroppen för att skydda mot uppfattade hot som viss mat, syntetiska kemikalier, tillsatser, virus, bakterier, parasiter, stress, sömnbrist etc. Symptomen är endast små tysta viskningar från kroppen i ett försök att få dig att lyssna och ändra på något. Om vi ignorerar dessa symptom går viskningarna vidare till skrik och om dessa skrik från kroppen ignoreras, kan det ofta leda till större hälsoproblem och sjukdom. Vem har tid i dagens stressade samhälle att lyssna på kroppens små viskningar, eller skrik för den delen? Det är så himla lätt att ignorera och hoppas det går över, men istället för att vänta på en allvarlig händelse, gör dig själv och din kropp en värdefull tjänst och LYSSNA!

Medan du läser detta inlägg kan du scanna igenom din kropp och fråga dig själv:
Vilka symptom upplever jag, vad viskar/skriker kroppen till mig?
Vad ligger bakom dessa symptom?

De allra flesta symptom startar av inflammation och vanliga tecken på inflammation är huvudvärk, hudproblem,hjärndimma, viktuppgång, trötthet, täppta bihålor, ledvärk etc. Så fort du gör valet att lyssna och agera med förändringar i kost och livsstil kan din situation förbättras! Många är så vana att må halvbra att de glömt hur det är att må riktigt bra, fulla av liv och energi!

Anti-inflammatorisk mat har ökat i popularitet senaste åren och om du vill äta mat för långsiktig hälsa är anti-inflammatoriska råvaror nödvändiga för att förbättra din hälsa och minska inflammation. Mat som leder till inflammation är så gott som all paketerad mat då de innehåller tillsatser, smakämnen, förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och andra tveksamma ingredienser. Genetiskt modifierad mat, konventionellt kött och ägg, farmad fisk (hej älskade lax), vete/gluten, pastöriserad och homogeniserade mejeriprodukter, raffinerade oljor, socker och billiga tillskott.

Mina favorita 10 råvaror som motverkar inflammation är:
Gurkmeja
Ingefära
Kokosolja
Gröna grönsaker (bladgrönsaker)
Färska örter (Koriander, Persilja..)
Fermenterad mat (Surkål, Kimchi, Kombucha)
Cruciferous grönsaker (Broccoli, Kål etc)
Vild kallvattenfisk
Benbuljong (gelatin)
Avokado

Genom att förstå hur den mat du äter påverkar din hälsa kan du bättre skydda dig och förebygga sjukdom. Om du önskar ett mer individualiserat stöd men inte riktigt vet vad du ska börja, boka in ett gratis Hälsocoachsamtal med Hälsotugg=)

 

3 Responses to “10 favorita råvaror som motverkar inflammation!

  • Hej! Hur ser du på att följa en strikt autoimmunkost vid Hashimotos? Har du någon kunskap/ erfarenheten om det finns möjlighet att bli frisk?

    Har ätit en strikt autoimmunkost i snart i ett halv år samt gjort många livsstilsförändringar- har dock fortfarande ett immunförsvar som går på högvarv.. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Elin

    • Hej igen=) Det kan absolut fungera bra att följa en strikt autoimmunkost, vilken typ av ”protokoll” följer du? Det finns flera olika. Det går definitivt att stärka upp kroppen och bli symtomfri/frisk, men det kräver tid, jobb och tålamod. Har du hjälp av någon eller har du läst på och sköter det på egen hand? Kram

  • Hej igen. Jag följer just nu strikt AIP-protokollet och får hjälp av en näringsterapeut med olika kosttillskott och tester. Vad har du för kunskaper kring ämnet? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning, Elin

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.