10 Tips – minska stress i jul

stressÖkar din stress inför jul? Förhoppningsvis inte!

Julen är på ingång och allt vad det innebär med sociala event, sammankomster, planeringar inför ledighet och självaste julafton. För många är detta en stressig tid med mycket som ska hinnas med. Det kan kännas som att det inte finns något du kan göra åt den stress som julen för med sig, att det aldrig är tillräckligt med timmar på dagen och att du har miljontals saker att få gjorda. Fundera på vad som är viktigast med julen för dig och ha det i åtanke mitt i alla måsten!

Som hälsocoach ser jag till helheten, det går inte att endast fokusera på ett område för att må bra. Stresshantering handlar om att ta kontroll över inte bara livsstilen, men även tankar, känslor, ditt sätt att agera och hantera det som stressar. Sättet vi hanterar och svarar på stress är olika för oss alla, det finns inget ”ett rätt sätt”. Men känner du att du har stress i ditt liv som påverkar dig på något sätt (stort eller smått) så finns det steg du kan ta för att lätta på trycket, minimera negativa effekter och ta kontroll.

Använd gärna dessa tips för att minska på dina stressnivåer. Börja smått och var snäll mot dig själv!

  1. Prioritera stresshantering – på samma sätt som du prioriterar andra saker i ditt liv, som möten, jobb, hobbies, familjetid etc.
  2. Var medveten om dina gränser och lär dig säga NEJ – Ta inte på dig mer än du mår bra av, vare sig det gäller projekt eller roliga tillställningar.
  3. Spendera minst 15 minuter utomhus per dag – naturen har en förmåga att minska våra stressnivåer så ta vara på det och spendera tid utomhus, helst i dagsljuset.
  4. Minska exponering av negativ marknadsföring, media, nyheter etc- negativitet har en stressande påverkan på kroppen så försök istället att exponera dig för det motsatta – positiv!
  5. Oroa dig inte så mycket! Många saker i vårt liv är utom vår kontroll, fokusera på det du kan kontrollera och visa tacksamhet, empati och acceptans. Lättare sagt än gjort men försöka kan vi alla!
  6. Visa dina känslor-  lätta på trycket genom att dela med dig av det du känner istället för att stänga in det inombords och på så sätt bygga upp stress i kroppen. Berätta för någon eller skriv ned dina känslor. Le och skratta!
  7. Ta ett bad eller basta –  har du möjlighet att ta ett bad eller basta så gör det! Stressnivåerna minskar snabbt och lägger du till magnesium eller lavendel så lugnas kroppen ännu mer.
  8. SOV! Sömn av god kvalitet är bästa medicinen och bra sömn innebär en högre tröskel av stresshantering, får kroppen tillräckligt med återhämtning påverkas den inte lika mycket av stress.
  9. Sätt på favoritmusiken – slappna av och låt musiken göra sitt!
  10. ANDAS – Andningen är vårt absolut bästa verktyg för att snabbt minska stressnivåer i kroppen. Den finns alltid tillgänglig för oss; andas in och ut genom näsan, djupt ner i magen, långsamt, ljudlöst och jämna andetag och känn vad som händer i kroppen..

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *