3 Tips för Maghälsa

maghälsaTar vi hand om vår mage så tar vi hand om vår hälsa. Här finns majoriteten av vårt immunförsvar och en frisk mage ger en frisk person! Även om du inte lider av direkta magproblem så är majoriteten av våra hälsoproblem länkade till maghälsan, allt från hudproblem, allergier till ledvärk.  Vi kan alla förbättra vår maghälsa då den utsätts för väldigt mycket i vår moderna livsstil! Här kommer 3 tips för förbättrad maghälsa:

1. Fermenterade/ Mjölksyrade produkter

Dessa typer av produkter med goda bakterier och probiotika är ett väldigt trendigt ämne just nu, då många har problem med magen och detta är ett gammalt och säkert sätt att förbättra maghälsan. Levande bakterier hjälper kroppen att ta upp näringsämnen, förbättrar immunförsvaret och håller tarmfloran i bra skick.

Fermenterade produkter har funnits under lång tid tillbaka i de allra flesta kulturer för att bevara mat och för dess hälsofördelar, grönsaker, mejeriprodukter, nötter, spannmål etc, både för medicinella egenskaper och för att underlätta för matsmältningen.

Så hur kan vi få i oss dessa godsaker?

2. Gelatin

Gelatin hjälper till att läka vår ofta skadade tarmslemhinna vilket hjälper oss att ta upp näring från det vi äter samt minskar inflammation i kroppen. Gelatin utvinns ur kollagen som är kroppslig vävnad; hud, ben och senor. Sådant vi förr fick i oss via maten när vi åt hela djuret och slängde inget i onödan. Nuförtiden äter vi nästan endast muskelkött och får därmed inte i oss denna supernäring.

Kollagen är ett protein – ”kroppens lim” – som finns i djur och människor och innehåller 18 aminosyror. Gelatin är kokt kollagen och kommer alltså från kokade ben, hud och vävnad av djur- benbuljong. Vill man inte göra egen buljong så finns det alternativ som gelatinpulver (torkad buljong). Detta pulver har många hälsofördelar för bland annat  mage-tarm, leder och bindväv samt hud och hår. Man kan tillsätta pulvret i drycker som vatten, smoothies, kaffe eller laga/baka med det.

3. Benbuljong

Det är ingen ny uppfinning utan benbuljong har kokats i alla tider. Utöver att det smaksätter maten så är denna mineral och gelatinrika vätskan underbar för inflammerade och känsliga magar. Likaså är det fantastiskt att använda hela djuret och inte slösa på något. Läs mer om benbuljong här och här.

3 Responses to “3 Tips för Maghälsa

Trackbacks & Pings

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *