5 tips för en hälsosam jul

5 tips för en hälsosam jul! För vissa innebär julen ledighet med familj, god mat, lugn och ro, medan för andra stress, måsten, familjefejder och massor av mindre bra mat..! Vem vill ha magont, trötthet, svullnad, värk etc under julen – ingen! Ta istället hjälp av dessa tips!

1. Första tipset är att slappna av och njuta av tiden! En ökad stress kan innebära en ökad tendens att vända sig till mat och julgodis (förr kunde jag äta en halv Alladin ask själv). Ta hand om dig själv och var medveten om hur du känner dig, så du kan välja bättre sätt att hantera stressen på. Personligen gillar jag naturen, rörelse och härliga lugnande dofter av eteriska oljor! Fokusera på umgänget med nära och kära – det finaste du kan ge någon i julklapp är din tid och närvaro!

2. Ett av de mest effektiva sätt att balansera hunger och mättnads- hormonerna grelin och leptin är regelbunden träning. Allra helst intervallträning! Studier har visat att högintensiv träning minskar hungerkänslor (frisättning av grelin) och ökar mättnad. Så lite som en sprint på 30 sekunder visade ge effekt! Rörelse boostar ju även våra må bra hormoner!

3. Prioritera sömnen! Gå och lägg dig tidigt för att vakna tidigt. Starta dagen på ditt sätt, utan teknologi. Genom att starta dagen med sånt som får dig att må bra, gör att du är redo för vad som än händer under dagen! Drick gärna ett stort glas vatten med Äppelcidervinäger för att stötta matsmältningen, efter du vaknat och eller innan måltider.

4. Om du äter en viss typ av kost för din hälsas skull, fortsätt med det och ta med egen mat även under julfirande! Detta kan vara obekvämt och ett känsligt ämne för många och kan absolut göra att folk ”höjer ögonbrynen”. Men kom ihåg att du gör det för att må bra, meningen är inte att förolämpa någon! Några tips är att ringa och förvarna de som anordnar tillställningen, att du mår bäst av att äta viss mat men inte vill vara till besvär och att du ser fram emot att tillbringa tiden tillsammans.

5. Läs ingredienser och våga fråga om innehåll! Även detta kan kännas obekvämt för många, men det är din hälsa och ditt välmående det handlar om. Stå upp för dig själv och ta hand om dig genom att ge kroppen mat den mår bra av!

Önskar dig ett underbart julfirande!

/Kristin

2 Responses to “5 tips för en hälsosam jul

  • Hej! Ämnet ägg, är det hälsosamt eller ej? Har vid ett flertal gånger stött på texter som lyder bla att ägg göder inflammationexplosioner. Tack för den bästa och viktigaste bloggen!

    • Hej Erika! Tack för din kommentar och komplimang! Ägg är en förvirrande råvara då de kan vara allergena samt skapa inflammation, men samtidigt vara ett av de mest näringsrika råvarorna! Det som kan skapa problem är äggvitan och det är äggulan som innehåller all näring. Så vill man testa att endast äta gulan för att se om man märker någon skillnad så är det ett alternativ. Viktigast av allt är att äta ägg av hög kvalitet – alltid kravmärkt eller från lokala gårdar där vi vet hur hönorna lever och äter. Hoppas detta svar är till hjälp!

      Mvh Kristin

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.