Att introducera mat på bebisens villkor – BLW

Vad ska en bebis äta? När ska man börja? Det kan finnas många frågor och förvirrande information! Vår lilla tjej är nu 8,5 månad och vid 6 månader började vi så smått introducera mat enligt BLW (Baby Led Weaning, barnstyrd matintroduktion) som är ett lustfyllt och lyhört sätt att helt på barnets villkor introducera fast föda. Vanligtvis sker introduktion av mat på föräldrarnas villkor men BLW låter istället barnets nyfikenhet, förmåga och motivation styra övergången från amning eller flaskmatning till fast föda. I egen takt och efter förmåga får barnet utforska och experimentera med matens olika former, smaker och konsistenser. Hur snabbt tillvänjningen går är mycket individuellt. Många barn behöver en längre tids utforskning innan maten börjar hamna i magen medan andra börjar äta direkt. Först lär sig bebisen att hantera maten och sedan svälja, ger man bara flytande blir det tvärtom, först lär sig bebis att svälja, sen att hantera mat i munnen.

Generellt rekommenderas det att börja introducera mat runt sex månader, tecken som visar att de är redo är bland annat att de kan sitta, både kan och vill föra mat till munnen. Att börja för tidigt kan innebära att man utmanar deras system innan det är redo. Grundtanken i BLW är att barnet ska äta samma mat som resten av familjen, men i början kan maten behöva anpassas genom att skära den i stora, avlånga bitar som är lätta för barnet att greppa. I början handlar det mycket om att testa på nya smaker, konsistenser och att lära sig hantera maten i munnen, snarare än att äta. Se det som en process och utveckling av nya kunskaper, utan stress och press att maten måste sväljas! För oss känns detta sätt att introducera mat på väldigt logiskt och naturligt. Många är rädda för att bebisen ska sätta i halsen, men om de har kontroll över maten de stoppar i sig istället för att vi skedmatar så utforskar de maten i munnen i sitt tempo. Likaså sitter deras kväljningsreflex långt fram i munnen som säkerhet och ju äldre de blir desto längre bak flyttas reflexen.

Felicia tar sin tid på sig och har ingen brådska att sluka maten utan är fortfarande nöjd med bröstmjölk. Det finns ingen bättre mat för dem än bröstmjölk och den är ”tillräcklig” även om man kan informeras annat! Lyssna gärna på tips och rekommendationer från andra, men gör sedan ett medvetet val själv i vad som känns mest rätt och logiskt för dig. En vanlig missuppfattning är att vid 6-månader räcker inte längre bröstmjölken för att näringen eller produktionen plötsligt skulle ha minskat. Mitt tips är att lyssna på din kropp och din bebis för att se om det skulle vara fallet, istället för att utgå ifrån det. Börjar vi tänka i banorna att koppen inte längre producerar tillräckligt, kommer det snart bli till sanning.

Vi låter Felicia smaka på det mesta som vi äter, eftersom vi endast äter riktig mat så ger vi inte heller henne halvfabrikat och färdiga portionsförpackningar. Inga tillsatser, socker, gluten, soja eller mejeriprodukter, främst för att vi inte äter dem och för att hennes lilla system inte är redo för tex mejeriprodukter. Hennes favoriter hittills är avokado, gurka, äpple och benbuljong. Även fiskleverolja är poppis (!). När hon får mjuk mosig eller rinnande konsistens sväljer hon mer än fastare föda, så mestadels utforskar och leker hon fortfarande med maten så 95% av hennes intag är bröstmjölk.

En bebis matsmältningssystem utvecklas fortfarande och har begränsad enzymproduktion (nödvändiga för att bryta ned maten). Det är först vid ca 2,5 år som det främsta kolhydratenzymet amylas fullt utvecklas så att vänta med stora delar spannmål, flingor, bröd kan vara en bra idé för att inte utmana systemet för mycket. Vi fokuserar mer på fett då majoriteten av bröstmjölken innehållet fett vilket är en suverän byggsten för de små. Ett vanligt misstag när man börja introducera mat är att inte ge tillräckligt med fett. Välling, mosade bananer, grönsaker etc innehåller t.ex inte speciellt mycket fett.. En bebis hjärna tredubblas i storlek under de första 2 åren och majoriteten av byggstenarna för hjärnan är just fett! Fett hjälper också upptag av näringsämnen, motverkar förstoppning mm. Hälsosamt fett gör hälsosamt barn!=) Exempel på fettkällor vi använder är avokado, ghee, kokosolja, äggula, kött, olivolja, sesamsmör, kokosmjölk etc. Kanske gör vi lite annorlunda mot vad livsmedelsverket rekommenderar, vad vet jag!=)

Jag har fått lite frågor kring vad vi ger vår lilla flicka och tankebanorna kring det, förhoppningsvis ger detta inlägg en tydligare bild och har ni andra frågor får ni gärna ställa dem!

/Kristin

8 Responses to “Att introducera mat på bebisens villkor – BLW

  • Jag är så tacksam för att du så engagerad och delar med dig av dina unika kunskaper! Tack

    • Taaaack snälla Elin för dina värmande ord! Det är så roligt att du finner värde i det jag delar med mig av. Kram Kristin

  • Hej! Jag skulle vilja ställa frågor om mat och sömn, är ju ett eget ämne i sig och väldigt stort men hoppas det är ok ändå och du svarar förstås på det du vill 🙂 Undrar hur du ser på mat i relation till barnets sömn, alltså hur det påverkas/hänger ihop? Nattammar ni och i så fall hur ofta?

    Min son är har sedan födseln sovit dåligt men upplever att det bara blivit sämre de senaste månaderna. Vi samsover och jag liggammar. Han vaknar ofta och kan vara vaken längre stunder och vissa nätter är det massor av skrik. Jag ger då bröstet med förhoppning att han ska somna om, men det är inte alltid att det hjälper. Känns som jag inte gör annat än att amma igenom vissa nätter.
    För att få bukt med detta har vi fått till oss tipset att sluta nattamma helt, samtidigt att introducera egen säng och eget rum. Själv hade jag velat att ett avslut skulle komma naturligt/på mitt barns villkor, samtidigt som jag känner lite desperation över att få ordning på sömnen för oss alla.
    Hur ser era nätter ut och har ni några särskilda rutiner för att ni ska sova bra? Min son är i samma ålder som er dotter så tycker därför det är extra intressant att höra och få ev. tips.
    Tack för inspiration! Mvh Bea

    • Hej Bea! Jag har länge varit på gång med ett sömninlägg också så håll utkik på bloggen för det kommer framöver=)

      Sömnen är ju så viktig för att vi mammor ska klara av dagarna på bästa sätt och för att bebisarna ska må bra och utvecklas optimalt. Som med introduktion av mat finns det en mängd olika teorier och uppfattningar vad gäller sömn samt olika former av sömnträning. Enligt vad jag lärt mig och tror på så är amning aldrig ett problem, jag låter Felicia somna vid bröstet på kvällen samt ammar när hon vaknar. Det känns helt onaturligt för mig att vägra ge min lilla bebis bröstet, hon är trots att fortfarande en bebis. För ett tag sedan vaknade hon varje till varannan timma så då blev det mycket amning/bröst..! För oss funkar det för det går smidigt och lugnt för oss båda, alltså stör natten minimalt. Dock kommer man med sådana nätter in i mönstret att sova ikapp lite pa dagen vilket kanske påverkar även nästa natt. För vissa kan det säkert funka att ge eget rum men för vår familj känner jag inte att det är ett alternativ än i alla fall! Jag tror starkt på tryggheten samsovning ger, dock har Felicia egen säng bredvid mig för att vi sover båda bättre då än när vi delar säng. Testa egen säng innan du tar nästa steg till eget rum.

      De två viktigaste bitarna för bra sömn är att så gott det går följa circadian rhythm, att vakna med ljuset är optimalt, samt somna med mörkret, (vet att det inte alltid funkar i Sverige), men utsätt för dagsljus när det går på morgonen och mörker innan läggdags för att den stödja den inre klockan. Nästa grej är stimulin, bebisarna behöver mycket stimuli i åldern de är i nu, så när de börjar bli trötta och griniga kan man byta stimuli, istället för att fokusera på att få dem att somna. Vi låter henne vara med på kvällsaktiviteterna, äta middag med oss och lyssnar in på hennes signaler. Är hon lite trött så väntar vi med att försöka natta henne tills hon är riktigt trött och då somnar snabbt, så blir det lugnt och behagligt för hela familjen.

      Om din son mår bra, är pigg och glad så sover han sannolikt tillräckligt men kanske för mycket på dagen så att natten därmed blir lidande..?

      Långt svar blev det och längre kunde det bli då det finns så mycket att prata om=) Hoppas detta är till någon hjälp!

      Kram Kristin

      • Tack för svar, blir glad att du ville ta dig tid Skönt att ni tycks hittat bra sätt som fungerar för er!
        Som du säger finns det verkligen olika uppfattningar och som förstagångsförälder känner jag ibland osäkerhet och blir helt matt. Vissa tips kan ju vara värt att testa, såsom sluta nattamma, men det är ju ingen garanti att det funkar då barn också är olika. Redan vid tre månader föreslog BVC egen säng och rum men jag har försökt följa mitt barns behov och känt att han velat ha den trygghet och närhet det ger med samsovning. Dock har han ju nu blivit större och jag upplever att han är lättväckt på natten och att vi stör varandra. Att vi också sover bättre när vi inte delar säng, och strävan har varit att han ska kunna ligga i sin egen som står bredvid vår, men problemet har hela tiden varit att få honom att ligga själv. Just nattetid verkar han själv inte veta vad han vill och han blir lite som en annan bebis. Dagtid sover han bra i vagnen, är pigg, glad och utvecklas för fullt så är inte orolig på det sättet. Men angående dagsvilan tycker jag det är lite svårt hur man ska tänka. Han sover två eller tre ggr per dag, sammanlagt ca 3-3,5 h så anser inte att det är så pass mycket att han därför inte sover på natten. Nattetid är svårt att säga pga alla uppvak men kanske 8 h sammanlagt. Har kanske fått en bebis med mindre sömnbehov helt enkelt…
        Får man fråga hur er dotters dagsvila ser ut? Tror du att man kan och/eller ska styra barnets sömn genom att ex. lägga dem när man anser de bör sova, och väcka dem efter en viss tid? Jag har också känt mig osäker på det där med hur tydliga rutiner man kan ha när de trots allt är bebisar och ganska små. Försöker ni satsa på tydliga rutiner överlag med mat och sömn dag/nattetid eller kör ni mer fritt?
        Ursäkta långt inlägg igen, tycks ha ett stort behov att skriva av mig utifrån den bubbla jag befinner mig i Och skulle kunna skriva ännu mer för som sagt finns det mycket att prata om inom detta ämne. Men jag ska absolut hålla ögonen öppna för inlägg om sömn framöver! Tack igen Kram Bea

        • Sömnen varierar och vi jobbar definitivt på att förbättra den för det var längesedan jag fick mer än 3,5 timmar sömn i sträck..! Jag kan räkna på en hand de gånger jag vi sovit mer än 5 timmar. Det positiva är att hon somnar om snabbt även om hon vaknar ofta. Oftast vaknar hon i 3-timmars block så nu har jag insett att hon sover mindre nattid för att hon sover mer dagtid. De behöver sina totala sömntimmar (som varierar väldigt från barn till barn), skulle gissa på att Felicias är ca 11-12 timmar så nu försöker jag aktivera och stimulera henne så mycket som möjligt tills hon verkligen behöver sova, som idag var första tuppluren 45 min vid 11 tiden och sedan en eftermiddagslur ungefär samma tidslängd. Tidigare lät jag henne sova hur mycket hon ville dagtid så fort hon var lite trött, nu förlänger samt förstärker jag den tröttheten just för att minska dagsömn och istället öka nattsömn. (Jag skulle aldrig hindra henne från att somna pm det är det hon behöver, utan väntar tills hon är riktigt trött istället för att somna henne direkt när hon visar första antydan till trötthet). Hon sover 2 eller 3 ggr per dag men mer som powernaps.

          När vi övergick från att sova i samma säng till egen lät vi henne somna med oss och när hon ammade halvvaken på natten flyttade vi över henne, så ett steg i taget. Vi har inga rutiner alls vad gäller varken sömn eller mat utan går efter Felicias tecken och dagsbehov. Men dagen är till för aktiviteter och natten för sömn så numera handlar dagsovning om återhämtning men inte att sova i vagnen i 2 timmar för att det är bekvämt utan då påverkar det nattsömnen, så om hon skulle sova så länge numera så testar jag att flytta henne. Oftast vaknar hon hon då och är redo för nya äventyr=) Jag är absolut ingen expert och förstår att det är förvirrande, jag kan känna likadant. Det viktigaste är att lyssna på din intuition och hitta vad som funkar för er. Kram!

  • Hej!
    Tack för intressant läsning!
    Har du tips på hur man kan göra egen gröt till sin bebis?
    Mvh Therese

    • Hej Therese! Vad roligt att du fann inlägget intressant! Vår dotter smakar på samma gröt som vi äter och det varierar var vi har i. Ett exempel är kokosmjölk, banan, kokosflingor, kokosmjöl, chiafrön, kanel. Ett annat är ägg, mandelmjölk, quinoaflingor, kokosflingor och kanel. Vi blandar ihop lite av varje som finns hemma och försöker få i bra fetter=) Mvh Kristin

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *