Hur bra är din balans?

Visste ni att fler dör av sviterna efter ett fall än av trafikolyckor? De flesta är såklart äldre personer men skadorna kan definitivt minskas om vi blir bättre på att träna upp vår balans. Det blir ofta en ond cirkel för äldre människor. Rädsla för fall kan avskräcka oss från att gå ut, medan ju mindre vi rör på oss desto svagare blir musklerna vilket ökar risken för fall. Plus att risken för sjukdomar ökar när vi inte rör på oss. Balansen blir naturligt sämre med åren och därför är det jätteviktigt att underhålla och träna den.

Balansen hänger ihop med styrkan i dina muskler – ju starkare kropp du har desto lättare är det att hålla balansen. Det är därför bra att träna både styrka och balans. Man kan t.ex. använda sig av en balansbräda men det finns många andra enkla övningar som kan göras i hemmet. Yoga är också en bra träningsform som ofta kombinerar de två.

Det som händer i kroppen när du tränar balansövningar är att du blir starkare i de små musklerna kring lederna. Detta gör att du blir smidigare vilket minskar risken för fall och skador. Du får också bättre kontroll på kroppen och en bättre hållning vilket minskar risken för rygg- och ledproblem.

En bättre balans går ofta snabbt att träna upp och det är aldrig för sent! Det bästa är att hålla igång den hela livet. Dessutom aktiverar man olika delar av kroppen vid balansövningar, t.ex. hjärnan, synen och känseln.

Tips på enkla och bra övningar som tränar upp din balans (försök spänna magmusklerna samtidigt som du gör övningarna):

  • Stå på ett ben när du borstar tänderna. Ta det ena på morgonen och det andra på kvällen.
  • Gå ”balansgång” på linjer i golvet eller trottoarkanten utomhus.
  • Stå på tårna/hälarna när du väntar på bussen.
  • Stå på ett ben och rita åttor i luften framför dig.

Utmaning! Det är oftast enklast att fokusera blicken på en fast punkt i marken när man gör balansövningar men ju starkare du blir desto mer kan du utmana dig själv genom att flytta blicken fram och tillbaka samtidig som du gör övningarna. För en riktig utmaning – testa att blunda!

Så varför inte inspirera era nära och kära till lite balansgång!

balans

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *