Bästa bålövningen-plankan!

Plankan är min absoluta favoriten när det gäller övningar för bålen (rygg och mage) och det bästa är att den går att variera enormt! Grundövningen sker på tår och armbågar/underarmar, viktigt att tänka på är att armbågarna ska vara i linje med axlarna, ryggen i rak linje med neutral ryggrad. Stabila axlar så kroppen inte ”hänger” i armarna. Att vara stark i bålen är en grundförutsättning för en bra hållning och minimerad risk för ryggproblem! plankan
Världsrekordet i plankan är otroliga 5 timmar, 15 minuter och 15 sec (George Hood 57 år gammal). För en vanlig person är 1 min ett bra första mål, men vill ni utmana er själva så följ tidsschemat nedan i 30 dagar för att jobba upp styrkan till 5 min! Har man svårt att hålla en planka i bra form, kan man förenkla övningen genom att istället för att vara på tårna, göra övningen på knäna, detsamma gäller dock – neutral rygg i rak linje. Så det är bara att utmana vänner/familj/kollegor i plankan!plankutmaning

4 Responses to “Bästa bålövningen-plankan!

  • Åh vilket bra tips! Jag älskar situps och liknande magövningar men just att stå I plankan har jag så himla svårt för! Jag faller ihop likt en mask efter 15 sekunder! Detta var ju ett jättebra tips att göra lite varje dag och öka uppåt!

    I accept the challenge!:)

    Kram Karin B

    • Härligt att höra Karin! Ja plankan är en riktig utmaning, men den gör gott. Vi ser fram emot en rapport om 30 dagar 🙂

Trackbacks & Pings

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *