e

Att föda hemma – vår förlossningsberättelse!

Min dröm och förhoppning om en naturlig hemfödsel startade långt innan graviditeten, men var det en dröm som kunde genomföras? Jaaaaaa absolut!!! Vi hade förberett oss ordentligt inför detta och då jag litar på min kropp till 100% såg jag fram emot att få jobba med den varje steg tills bebisen var i min famn. Tydligen
+ Read More

Amningsbollar

Amningsbollar/Energibollar

Dessa godingar är godis och näringsbomb i ett! De kallas amningsbollar för att ingredienserna kan hjälpa kroppen att producera mjölk (eller i varje fall ge en riktig energiboost). Havregryn är rik på järn, brewers yeast rik på B-vitaminer, linfrön samt chiafrön rika på fettsyror, kakao rik på magnesium, kollagen bra för det mesta:) Ingredienser:  5dl
+ Read More

förlossningspool

Att välja hemfödsel

Att välja hemfödsel var ett självklart val för oss, då det är hemma vi känner oss mest lugna och trygga och det är en fantastiskt miljö för en bebis att komma ut i. Sjukhusmiljö är ett fantastiskt och självklart val om man har hälsoproblem eller ökade risker för komplikationer under förlossning. Det viktigaste är att
+ Read More

Köttfärslimpa

Köttfärslimpa med lever

Om du önskar äta mer organkött men har svårt för smaken eller konsistensen är det perfekt att smyga in det i en köttfärslimpa! Detta är en näringsboost för alla, men framförallt under och efter graviditet. Lever från gräsbetade djur är en riktig superfood och innehåller mycket järn i en form som är lätt för kroppen
+ Read More

Padsicles

Graviditetstips- Bindor i frysen för smärtlindring och läkning efter förlossning

Tipset om att förbereda bindor i frysen (padsicles) innan förlossning har jag fått från både min barnmorska och andra, så idag blev de gjorda. Padsicles är bindor som man smörjer/sprayar med witch hazel, aloe vera och eteriska oljor (jag valde Lavendel & Gentle Baby) och sedan lägger in i frysen för att plockas ut vid
+ Read More

Zuchinibröd

Zuchinibröd

Zuchinibröd – saftigt och nyttigt! Ett bröd som innehåller hälsofrämjande grönsaker samt benbuljong är fina grejer! Det smakar gott med smör eller avokado och gärna rostat. Ingredienser: 5 dl riven Zuchini 6 Ägg 1,25 dl Smör eller Kokosolja 2 dl Kokosmjöl 1-2 Msk Benbuljong (valfritt för extra näringsboost och saftighet) 2 tsk ÄCV (Äppelcidervinäger) 1
+ Read More

Blomkålsplättar

Blomkålsplättar

Blomkålsplättar eller blomkålsbiffar – kalla dem vad du vill! De är lätta att göra, kräver endast få ingredienser och smakar riktigt gott! De går att äta på en mängd olika sätt, som tillbehör eller som huvuddel som jag gjorde toppade med avokado och persilja.  Ingredienser: 1 Blomkålshuvud (mediumstort) 2 Ägg 1 Näve Purjolök 1,25 dl
+ Read More

Graviditetens 5 trimestrar

Graviditetens 5 trimestrar

Som hälsocoach ser jag alltid till helheten och även om en graviditet vanligtvis är uppdelad i 3 delar/trimestrar, anser jag att vi behöver ändra vår syn och lägga till 2 trimestrar (före befruktning och efter födsel), som är minst lika viktiga! Varje trimester är 3 månader och uppdelningen ser ut så här: 1. Före befruktning:
+ Read More

förlossningsbrev

Är förlossningsbrev viktiga?

Sjukhusanställda har ofta fullt upp med ett stressigt yrke och även om ett förlossningsbrev kanske inte hinner uppmärksammas så mycket av dem, så är det otroligt viktigt att skriva ett, av främst två anledningar. Ert brev finns i systemet samt du och din partner har gått igenom allt ni anser viktigt och är därmed mer
+ Read More

bebisartiklar

Hur många bebisartiklar är egentligen nödvändiga?

Som gravid och i väntan på sitt första barn får man många tips om allt som behöver inhandlas innan den stora dagen! Det finns så otroligt mycket barnsaker, det är en enorm marknad! Men hur många bebisartiklar är egentligen nödvändiga? Personligen är jag inte mycket för att varken shoppa eller äga en mängd saker, därför
+ Read More