Börjar barnets hälsa innan födsel? Del 3

Börjar barnets hälsa innan födsel?Här kommer del 3 i serien om ”Börjar barnets hälsa innan födsel?”, i del 2 pratade vi om hur immunförsvaret och bakterier överförs från modern till bebisen och vad som kan ha en påverkan. Missade du del 2 så finns den här. I detta inlägg ska vi prata om hur man kan förbereda sig inför en graviditet genom att minimera exponering av kemikalier och vilka livsmedel som kan ha en extra betydelse inför befruktning och graviditet.

Nuförtiden bombarderas vi av kemikalier och gifter från alla håll. Innan ni planerar att bli gravida är det en bra idé att rensa kroppen och på så sätt ge kroppen de bästa förutsätnningarna, både för mamman och barnets skull. Det finns mängder av olika sätt att rensa kroppen på och det allra viktigaste är att det inte sker i samband med befruktning eller graviditet, då de gifter vi vill bli av med går direkt till fostret. När vi aktivt försöker rena kroppen under en fasta, detox eller juicning går kroppen in i repareringsfas samtidigt som den gör sig av med ansamlade gifter. Att rena kroppen rekommenderas att göra många månader innan planerad befruktning och sedan mer fokus på förberedelse och bygga upp nivåerna av näringsämnen i kroppen inför befruktning.

Tips för att minimera exponering av kemikalier i vardagen och framförallt före och under graviditet

Det finns minst sagt tusentals kemikalier i vår omgivning och istället för att göra en lång lista på alla som är bäst att undvikas, är det lättare att fokusera på vad vi kan göra i vår dagliga livsstil för att minimera exponering av kemikalier så mycket som möjligt. Här kommer 10 tips:

  1. Handla och ät ekologiskt så mycket som möjligt.  Låt majoriteten av din kost vara riktig mat som kommer/växer i naturen, så nära sitt ursprungliga tillstånd som möjligt. Då undviker du automatiskt halvfabrikat och processerade varor med kemiska tillsatser och ämnen.
  2. Undvik antibakteriella produkter (t.ex handsprit), mediciner och läkemedel, om p-piller använts sluta minst sex månader innan befruktning för att ge kroppen tid att återhämta sig samt göra av med giftansamlingar.
  3. Välj vildfångad fisk framför farmad, då den farmade innehåller mycket PCB (från plast) och kvicksilver. Detta gäller även omega3 tillskott, välj sorter som är rena och av hög kvalitet.
  4. Förvara din mat och dryck i glas istället för plast. Likaså när du handlar varor försök köpa i glas framför plast eller metallburkar (som ofta har plats inuti dem).
  5. Kontrollera gärna kvaliteten på vattnet i din kran/brunn, då höga nivåer av klor, brom eller flour inte är att rekommendera. Om det behövs skaffa någon typ av rening/filter för vattnet.
  6. Använd endast naturliga städprodukter i hemmet liksom endast naturliga hud- och hårvårdsprodukter. Köp ekologiska, giftfria produkter eller gör egen tandkräm, deo mm.
  7. Undvik att använda onaturliga luftrensare, dofter, ljus, sköljmedel och liknande. Läs mer om doftspridare med eteriska oljor här.
  8. Byt ut dina teflonpannor till keramik, glas eller gjutjärn. (Farliga ämnen bildas vid uppvärmning av teflonpannor, läs mer här).
  9. Om du gör om i ditt hem, välj naturliga, giftfria alternativ istället för t.ex vanlig färg och golvmattor.
  10. Minimera stress då stress sänker kroppens förmåga att hantera de kemikalier vi kommer i kontakt med.

Hur kan man ytterligare rena kroppen innan befruktning och graviditet?

Att ge kroppen bra näring innan och under graviditet är en av de bästa förutsättningarna man kan ge sitt barn, då det lägger grunden för en bra hälsa, det är ju trots allt näringen från maten mamman äter som bildar barnets alla celler! 

Ät riktig mat med mycket näring = mat som växer/lever i naturen och är så nära sitt ursprung som möjligt:

  • Gräsbetat ekologiskt kött: Nöt, Lamm, Kyckling, Inälvsmat gärna Lever
  • Ekologiska Ägg
  • Fisk & Skaldjur
  • Benbuljong, Kokosolja
  • Grönsaker och Frukt
  • Fermenterade/Mjölksyrade livsmedel
  • Rotfrukter
  • Om du äter mejeriprodukter; rå mjölk, smör, yoghurt och ost

Undvik halvfabrikat, tillsatser, genmodifierade produkter, socker, gluten, vegetabiliska oljor, snabbmat, lättprodukter, koffein, pastöriserade mejeriprodukter. Dessa ökar på belastningen och driver inflammation i kroppen.

Tillskott som torskleverolja, probiotika, folat och ett grönt pulver av t.ex vetegräs kan vara något att fundera på att inkludera i kosten. Torskleverolja innehåller omega3 samt viktiga vitaminer och mineraler för fostret. Probiotika hjälper till att bygga upp immunförsvaret med hjälp av goda tarmbakterier. Grönt pulver kan underlätta om man inte äter en massa grönsaker varje dag.

För extra avgiftning av kroppen kan bentonitlera vara till hjälp, bentonitlera absorberar gifter som tungmetaller, bekämpningsmedel, insektsmedel, jästsvampar etc och spolar ut dem ur kroppen. Leran kan även användas som ansiktsmask då den renar och tightar till porerna. Likaså kan leran användas i tandkräm för att läka infektioner.

Härliga bad är både avslappnande och hälsofrämjande. Huden är kroppens största organ och detoxbad hjälper till att få bort kemikalier och gifter från huden. Fyll ett bad med vatten, epsom salt och eteriska oljor.

Även örter kan vara till stor hjälp, liksom akupuntur och kiropraktik.

Källor och vidare läsning:
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/12/31/232-toxic-chemicals-found-in-10-babies.aspx
http://www.westonaprice.org/health-topics/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers/
http://wellnessmama.com/2462/nutrition-for-healthy-pregnancy/
http://draxe.com/10-bentonite-clay-benefits-uses/
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/cdc-data-raw-milk-safe-during-pregnancy/

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *