”Du mår som du andas och andas som du mår”

”Du mår som du andas och andas som du mår”, säger Anders Lönedal som arbetar med att bland annat analysera andningsbeteenden med sitt företag Coolmind. Efter att ha lyssnat på intervjuer med Anders i den suveränt bra podcasten Hälsosant, så bestämde jag och en vän oss för att boka in en tid och få våra andningsbeteenden analyserade. Då jag arbetar med yoga och regelbundet använder mig av olika andningsövningar så trodde jag att jag andades hyfsat bra ändå. Betydelsen av näsandning och bukandning hade jag koll på, men hur var mitt andningsbeteende egentligen? Nedan kommer en sammanfattning av Anders – men summan av kardemumman är att det finns stort rum för förbättring..!

”Vid analysen i Air-Pas mätte vi:

Blodvolympuls (cirkulation) Här vill vi se en relativ förändring. Dina kärl påvisar inte detta optimalt, vilket är förknippat med stresspåslag och ett dysfunktionellt andningsbeteende.

Hjärtfrekvens (puls) referensvärde 50-70 slag per minut vid vila/mild aktivitet. Ditt högsta värde är 85 slag per minut, lägsta 35 slag per minut. Din puls gör vad jag kallar nödbromsningar ofta under mätningen. Det är ett resultat av långvarigt stresspåslag och dysfunktionellt andningsbeteende.

Syremättnad (saturation) detta skall INTE förknippas med syresättning! Referensvärde 96-98%. Ditt värde är 99% vilket innebär en så kallad syrekompensation eller Bohr effekten. En tydlig indikation på hyperventilering (stresspåslag).

Andningsbeteende och frekvens. Referensvärde 6-8 andetag i minuten vid vila och mild aktivitet. Ditt snittvärde är 17 andetag i minuten. Du andas bakvänt, alltså drar in magen vid inandning och släpper ut den vid utandning. Du andas också i den övre delen av bröstkorgen, detta har gjort att du överbelastat musklerna i främst nacke och skuldror. Din bröstkorg var vid mätningen en korg som inte kunde röra sig mer än uppåt…

CO2 (koldioxid). Den enskilt viktigaste parametern (styr andningsreflex och pH värde i blod och cerebrospinalvätska). Referensvärde 4,7-5,3%. Ditt högsta värde är 5,9% och det lägsta 4,2%. Hypokapni kallas ”kronisk” hyperventilering. OBS! Hyperventilering medicinskt sätt är låg CO2 halt! Det går alltså att djupandas och hyperventilera…det beror på hur mycket CO2 man blåser ut. Detta är resultatet av en långvarig anspänning och ett dysfunktionellt andningsbeteende.

FT (fingertemperatur) referensvärde 28-32 grader. Ditt lägsta värde är 24,8 grader. Det varierar under mätningen, vilket är normalt.

Att förändra sitt andningsBETEENDE kräver att man arbetar på det målmedvetet. Det är många sovande muskler och och kärl som skall väckas upp igen.

Din bröstkorg rörde sig inte som den skulle, alltså utåt och uppåt i takt med diafragmarörelsen. Detta löste vi genom att du satte din högra fot vid vänster knä…en lite ändrad vinkel på bäckenet…muskler runt den nedre delen av bröstkorgen slappnar av…och då kan bröstkorgen börja röra sig funktionellt.

Små förändringar…stora resultat!”

andas
Direkt när vi gjorde denna övning med höger fot vid vänster knä kände jag hur något släppte i bröstkorgen och den fylldes upp på ett helt annat sätt, så otroligt häftigt!!!  

andasEftersom jag kände sådan skillnad direkt när jag gjorde andningsövningen ville jag självklart dela med mig, så här visar jag övningen för vännerna Jenny & Magnus från Under vårt tak.

Jag kan varmt rekommendera att få ert andningsbeteende analyserat, då andningen är grundpelaren i vår hälsa och välmående. Det är lätt att tro att den fungerar som den ska naturligt, men i vårt stressade moderna samhälle hamnar den lätt i obalans!

/Kristin

2 Responses to “”Du mår som du andas och andas som du mår”

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *