Food cravings – vad beror de på?

Vad beror egentligen sug och begär på? Food cravings, liksom det mesta, har inte endast en orsak, utan en kombination av olika. Näringsbrist är en vanlig anledning, men när det gäller tex socker som är starkt beroendeframkallande så har det självklart sin inverkan.

Blir du irriterad på dig själv när du känner ett starkt sug efter ett särskilt livsmedel? Kroppen strävar alltid efter att hålla homeostasis, en inre balans och den har oftast ett syfte med det den efterfrågar. Se sug och begär som viktiga ledtrådar att något är i obalans, så nästa gång det inträffar fråga dig själv vad kroppen önskar och varför, istället för att klanka ner på dig själv och ”din svaga disciplin”. När det gäller vår egen hälsa, är det vårt ansvar och vi själva som måste agera ”detektiver” för att komma till roten av problemet.

Läs och fundera på om några av dessa anledningar kan ligga bakom dina starka sug:

1. Livsstil:  Att vara missnöjd med ett speciellt område i ens liv som kärlek (till sig själv eller andra), jobb (älska det du gör eller gör det du älskar) eller motion (för mycket , för lite eller felaktig) kan  leda till att man letar tröst i maten snarare än att försöka komma till grundorsaken. Här handlar det om en emotionell obalans.
2. Vätskebrist: Kroppen sänder inte signaler om törst förrän den är på gränsen till vätskebrist. Denna brist på vatten kan lätt förväxlas med hunger, så drick alltid ett stort glas vatten innan måltider eller när du känner ett starkt sug.
3. Sömnbrist: Att sova för lite eller att inte få kvalitetssömn påverkar kroppen på en mängd vis, food cravings och ökad aptit är några effekter.
4. Matvanor: Äter man endast lagad mat eller endast rå mat kan kroppen hamna i obalans som kan leda till att man känner begär efter det motsatta.
5. Vanor och traditioner: Emellanåt kan starka sug efter speciella livsmedel man åt som barn, under särskila tider eller under uppväxt komma fram och göra sig påminda. Försök att byta ut dessa mot bättre alternativ.
6. Säsonger: Evolutionärt sett har vi alltid ätit enligt de olika säsongerna, men nuförtiden har tillgängligheten ändrats och man kan äta vad som helst, när som helst. Genom att försöka äta närproducerat är det lättare att äta med säsongerna. När vi närmar oss sommar önskar vi lättare mat och gärna rå och sval, under vintern söker vi värmande lagad och tyngre mat.
7. Hormoner: Variation i hormoner under cykelns gång kan leda till olika typer av sug, ju mer riktig mat man äter med bra fetter och mycket grönsaker, desto stabilare blir både blodsocker och hormoner och suget efter sött/fett/salt blir mindre.
8. Maghälsa: En tarmflora med bakterier i obalans, en överväxt av candida svamp, parasit eller liknande kan ligga bakom återkommande food cravings.
9. Näringsbrist: Om vi har brist på något näringsämne kan det visa sig på olika sätt:
food cravings
Läs mer:
www.herbs-info.com
www.integrativenutrition.com

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *