Gemensamma vanor hos hälsosamma individer

vanorUnder min Hälsocoachutbildning hade vi nyligen ett föredrag om gemensamma vanor hos hälsosamma individer och de pratade främst om 7 st vanor som gör oss till bättre människor, både för oss själva och för vår omgivning. Att leva en hälsosam livsstil är ett val, detta val lägger grunden för alla val vi gör. Ingen är perfekt men vi strävar alla (förhoppningsvis) efter att vara så bra individer som vi bara kan och för att kunna vara det måste vi ju må bra, eller hur? Vi måste fylla på vår egen tank innan vi kan fylla på andras.  Beroende på vad ditt mål är och hur din livsstil ser ut kommer dessa vanor innebära olika saker och vara olika betydelsefulla, men här är de 7 gemensamma vanorna hos hälsosamma människor:

1. Ha en plan: ”If you fail to plan, you plan to fail”. De flesta har konstant fullt upp och att ta hand om sig själv prioriteras ofta lågt. Tänk på vad du skulle behöva planera in för att det ska bli av och även fungera smidigt. Det kan vara att storhandla på helgen, laga storkok så det finns måltider färdiga när det kriser, planera vilka måltider som ska lagas i veckan, planera in tid för träning, för socialt umgänge och/eller hobbies, eller något så simpelt som att planera in att vila/sova!

2. Drick Vatten: Kroppen består av 75% vatten och det är så lätt att inte få i sig tillräckligt, vätskebrist i minsta mån påverkar oss på alla möjliga sätt, så drick vatten! Vad många glömmer är att varje gång vi dricker en kopp kaffe, behöver kroppen dubbla mängden vatten för att att balansera upp det vätskedrivande koffeinet. Att dricka vatten är en vana som är väldigt simpel och så himla betydelsefull!

3. Rör på dig regelbundet: Kroppen är gjord för rörelse och mår som bäst när vi rör oss, det är nästintill omöjligt att vara deprimerad samtidigt som vi är i rörelse. Det behöver inte innebära att man måste träna stenhårt på ett gym, det viktigaste är att vi rör på oss så hitta ett sätt som passar dig och gör det regelbundet!

4. Sov sov sov! Som vi skrivit om tidigare är sömn otroligt viktigt för vår hälsa och välbefinnande, senaste 50 åren har vår nattliga sömn minskat 1-2 timmar per natt! Mycket beror på att vi sitter uppe längre framför TV eller dator. Sikta på 7-9 timmar och denna nya vana leder till lägre stressnivåer, ökad kognitiv förmåga, lägre kroppsvikt, ett längre liv!

5. Ät riktig mat: ”Om det inte är växer i naturen, är det förmodligen något du ska hålla dig ifrån. Om det är gjort i ett laboratorie, krävs det ett laboratorie för att kunna bryta ned det, vilket innebär att det inte är något för människans matsmältningssystem. Om det har ett bäst före datum längre än ditt eget, så är det inte mat!”. Tänk simpelt – grönsaker, frukt, nötter, frön, kött etc.

6. Vårda dina relationer: Människan är i grund och botten social och våra relationer är bland det finaste vi har, livet skulle inte vara detsamma utan dem! Studier visar gång på gång att människor med nära relationer lever längre. Spendera tid och energi i att vårda relationerna, visa dina nära och kära hur mycket du uppskattar dem!

7. Utveckla dig själv och ta väl hand om dig: Du är nummer 1 i ditt liv så behandla dig själv som du behandlar din bästa vän! Tyvärr behandlar vi ofta oss själva som vår värsta fiende snarare än bästa vän. Den enda personen som vet vad som är bäst för dig, är du själv. Fatta beslut med utgångspunkt från dig själv och inte vad andra tycker och tänker. Du är den enda personen som kommer leva med dig själv hela livet, så forma vanor efter vad som gör dig lycklig och vad som får dig att må bra!

Jag vet själv att jag slarvar med den första – planeringen, vilket då leder till mindre optimala matval. Likaså jobbar jag medveten med den sista, att vara min egen bästa vän, då jag ofta kan vara lite hård och rent ut sagt elak mot mig själv. Fundera vilka vanor du skulle må bättre av att implementera i din vardag, förmodligen alla men börja med att välja några stycken och fokusera på dem!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *