Starttips till att äta mer hälsosamt

hälsosamtNytt år kanske innebär nya löften om att äta mer hälsosamt, om det gäller dig så börja med att ta reda på vad det innebär att äta mer hälsosamt för just dig!

Det finns hundratals olika dieter och kostteorier att välja mellan och det är inte så konstigt att det är lätt att bli överväldigad och förvirrad!
Så vart ska man börja om man bestämt sig för att äta mer hälsosamt?

Utgå ifrån dig själv och där du befinner dig, målet är att du ska uppnå de resultat du eftersträvar så att jämföra sig med andra leder ingen vart. Det svåraste är alltid att bryta vanor och etablera nya, börja därför med en sak i taget för att åstadkomma långvarig förändring.

Att följa dieter eller kosttrender fokuserar ofta på vad man ska undvika att äta och det leder ofta till ökade sug och mer stress. Alla är vi olika och det finns inte en enda rätt kosthållning som passar alla till 100%, det enda vi kan göra är att försöka luska ut vad vi mår bäst av genom att lyssna noga på våra kroppars signaler. Ett begrepp jag använder som hälsocoach är ”crowding out” vilket innebär att börja med att fokusera på att öka intaget av det goda, snarare än att skapa förbud mot det ”onda”. Fokusera på mat som du vill inkludera/äta mer av, istället för det du vill undvika. Med tiden blir det då lättare att äta mer hälsosamt och att nå ditt mål.

Tips! Börja med att fokusera på dessa tre riktlinjer:

1. Ät så ren mat som möjligt, alltså mat så nära sitt ursprung som möjligt. Mat som kommer från naturen och inte från en fabrik. Läs ingredienser! En enkel tumregel är att äta en regnbåge och välja grönsaker och frukt med varierande färger för varierande näring. Handla lokalt och ekologiskt så mycket som möjligt för att maximera näring och minimera kemikalier som besprutningar, antibiotika och andra gifter. Detta inkluderar också animaliska protein som gräsbetat kött, frigående kyckling, vildfångad fisk.

2. Ät mer hälsosamma fetter som behövs för livsviktiga funktioner i celler och hjärna. Inkludera fettkällor som avokado, nötter, frön, smör, kokosolja, olivolja och fet fisk med flera. Ett ökat intag av fett innebär längre mättnad, mindre sug efter annat och stabilare blodsocker.

3. Drick rent vatten för att hålla vätskenivån stabil och för att hjälpa kroppen spola ut gifter. Vårt svenska vatten är tyvärr inte alltid längre så rent som det varit så testa gärna kvaliteten på ditt vatten och använd gärna filter som renar. (Den enklaste varianten av filter är vattenkanna, jag har köpt en glaskanna med filter från Bodystore.com).

Under vintern och kallare månader tycker jag personligen det är svårare att dricka vatten så ett tips är att smaksätta med olika frukter eller grönsaker för att få vattnet att bli mer intressant och smaka godare (Guldvatten är en favorit). Kom ihåg att koffein är vätskedrivande så dricker du 1 kopp kaffe behöver du dricka 2 koppar vatten för att återställa vätskebalansen.

Dessa enkla riktlinjer i samband med andra livsstilsfaktorer som sömn, träning, förhållanden och stresshantering skapar grunden för en helhetsapproach till hälsa. Det finns inga genvägar och det enda knepet är att hitta den rätta balansen för dig!

Behöver du en push för att komma igång så går det fint att boka in ett gratis samtal med mig!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *