Maghälsa – Visste du att 85% av immunförsvaret finns i magen?

All sjukdom börjar i magen” – Hippokrates

Den västerländska medicinens fader hade kunskapen om betydelsen av maghälsa för tusentals år sedan och det stämmer lika bra idag. Hela 85% av vårt immunförsvar finns i magen, vår mage och tarmar är vårt största och viktigaste organ när det gäller vårt immunförsvar. Dagens livsstilssjukdomar beror på en obalans i vår tarmflora samt läckande tarm vilket innebär att tarmväggen är skadad och ämnen läcker in i blodet och orsakar sjukdomar. Vår moderna livsstil med ökad medicinanvändning (antibiotika, p-piller), felaktig kosthållning, infektioner, stress dödar av de goda bakterierna.

Vår maghälsa börjar redan vid föseln, då vi får tarmfloran av vår moder genom födelsekanalen, detta innebär att om modern har en obalans i tarmfloran får spädbarnet det också. Vid kejsarsnitt missar barnet tarmfloran helt och hållet. Av bröstmjölken får barnet i sig skyddande tarmflora, men får barnet istället välling missas dessa viktiga bakterier. Om denna felaktiga tarmflora etableras kan inte immunförsvar utvecklas rätt, vilket leder till att barnet kommer att påverkas av varje bakterie/virus den stöter på. Ofta behandlas detta med antibiotika vilket dödar av/skadar tarmfloran än mer. Ett av de vanligaste problemen är återkommande öroninflammation.

De goda nyheterna är att det finns sätt att förbättra vår maghälsa och öka andelen goda bakterier! Fermenterade produkter som yogurt, surkål, kombucha och kefir. Tillskott som probiotika är fyllda med goda bakterier. Benbuljong är en annan favorit, det är en av den mest läkande mat för mage och tarm, fullt med näring och snäll mot matsmältningssystemet. Många är avskräckta av tanken på att äta soppa gjord från ben, och jag var absolut en av dem! Det låter inte särskilt fräscht men sedan jag läst på och insett värdet av att inkludera benbuljong i min kost så är jag såld! Förr i tiden användes benbuljong nästan dagligen i grytor, soppor och såser, men så är inte fallet i moderna värld där allt ska gå snabbt och fabriker har tagit över matproduktionen. Jag började äta benbuljong i grytor med köttfärs, men nu på senare tid dricker vi det även direkt ur kopp. Kroppen kommer garanterat att tacka dig. Är det något jag tror starkt på så är det betydelsen av vår mage och tarm “kvalitet” och hur avgörande den är för vår hälsa! Mår magen bra så mår kroppen bra, vare sig man är sjuk eller frisk så vinner vi på att prioritera maghälsa, det är ju som sagt där vårt immunförsvar finns!

MaghälsaFördelar med benbuljong:
– Läkande för mage och tarm och främjar god matsmältning
– Hindrar infektioner
– Minskar ledvärk
– Motverkar inflammationer
– Främjar starka, friska ben, samt hår och naglar
– Innehåller mänder av mineraler (magnesium och kalcium!) och aminosyror (framförallt glycin som helar inflammerad tarm)
– Det kräver lite planering men är egentligen lätt att göra och billigt!

9 Responses to “Maghälsa – Visste du att 85% av immunförsvaret finns i magen?

  • Intressant! Hur gör man benbuljong?

    • Bra fråga Karin, visste inte om det fanns intresse för det men kul att höra att det finns=) Första steget är att skaffa ben från kyckling, lamm, eller nöt. Sedan lägger du benen i en gryta fylld med vatten tills alla ben är täckta, tillsätt salt/kryddor och några matskedar vinäger eller citron (för att laka ut benen maximalt av mineraler och annat gott). Låt koka upp och sedan dra ner värmen så det sjuder i 12-24 timmar.
      Separera sedan benen från buljongen och frys in den överblivna buljongen. Låter kanske som mycket jobb men går smidigt när man kommer igång!

      • Åh tack för svar! Man blir ju nyfiken hur allt fungerar! 🙂 Detta får jag testa! Då ska de vara länge på spisen med vatten uppfyllt tills alla ben är täckta. TACK!!

  • försökte läsa på här om benbuljongen. vill ha ännu mer info :-)om dess betydelse på muskler etc. sen undrar jag över yoghurt som du skriver om, vilken yoghurt är det du rekommenderar? för enligt paleo kost ingår inte det väl :s Superfin sida med information, blir hungrig på mer 🙂

    • Hälsotugg förespråkar inte direkt strikt paleokost utan främst riktig mat så nära ursprung som möjligt, även om vi klart gillar stenålderskostens filosofi. Mat som mycket annat är något som är väldigt individuellt och vissa kroppar mår kanon av mycket rå mat, andra lagad, mycket kött, lite kött, lite spannmål, inga spannmål etc.. Det gäller att försöka lära känna sig själv så bra att man kan tyda kroppens signaler. När det gäller yoghurt så är det så äkta som möjligt, helst då egengjord så det finns en riktig bakteriekultur och inte något som tillsatts i efterhand. Kul att du blir hungrig för mer info för letar man så finns det massor!;-)

  • nu kanske jag är jobbig, egen yoghurt? hur gör man det

Trackbacks & Pings

  • Hur gör man benbuljong? - Recept - Hälsotugg :

    […] så är buljong mineralrik och fördelaktigt för både immunförsvar och maghälsa (läs mer i tidigare inlägg). (Har du hört tipset om kycklingsoppa vid sjukdom?) Den innehåller mycket kalcium, magnesium, […]

  • 3 Tips för maghälsa - Kost - Hälsotugg :

    […] Det är ingen ny uppfinning utan benbuljong har kokats i alla tider. Utöver att det smaksätter maten så är denna mineral och gelatinrika vätskan underbar för inflammerade och känsliga magar. Likaså är det fantastiskt att använda hela djuret och inte slösa på något. Läs mer om benbuljong här och här. […]

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *