Paleomatlagningskurs

PaleomatlagningskursPaleomatlagningskurs
Tidigare denna veckan höll jag en paleomatlagningskurs genom medborgarskolan i Göteborg. Under kurskvällen gick vi igenom begreppet Paleo och vad det innebär att äta en Paleokost och lagade självklart några goda Paleorecept. Deltagarna erhöll varierande kunskaper, vissa hade blivit ”meddragna” av vänner medan andra hade testat Paleokost ett bra tag. Frågorna och diskussionerna varierade och inkluderade alla. Det var en mycket trevlig kväll och jag tror vi alla lärde oss något! Här är en kort sammanfattning av det vi tog upp innan matlagningen drog igång:

1. Vad är Paleo?
Uttrycket Paleo kommer från den paleolitiska perioden som började ca 2,6 milj år sedan och fram till jordbrukssamhället för ca 10 000 år sedan, då var vi jägare och samlare och levde  av det vi fångade i naturen, från marken, träden och buskar. Ingenting odlades och inga boskap hölls inhängnade. Paleokosten är namnet på den kosten som vi människan är biologiskt anpassade för, då våra gener har utvecklats och anpassats till den mat vi levt av länge. Man kan säga att vår biokemi är densamma som hos våra förfäder och våra gener uttrycks därför optimalt på den här naturliga kosten. Det handlar om att äta och leva så rent som möjligt!

2. Vad äter man?
I en paleokost ingår de mest näringsrika livsmedel som finns! Grönsaker, ägg, frukt, nötter, frön, animaliska protein, örter, kryddor, fisk och skaldjur, naturliga oljor och fett etc.
Det man undviker är mat framställd av människan, spannmål, mejeriprodukter, socker, baljväxter, vegetabiliska oljor – ja helt enkelt allt som är processat.

3. Vilka är fördelarna?
Paleokosten är i motsats till vår moderna kost – antiinflammatorisk. Den jobbar med kroppen istället för mot och ger förutsättningar för långvarig hälsa. Immunförsvaret stärks, energinivåer är jämna och höga och matsmältningen underlättas av en paleokost. 

4. Mer än bara mat – en livsstil 
Paleo är ingen tillfällig diet eller endast kosthållning, det är en livsstil. En strävan att äta så naturlig mat som möjligt med minst påfrestning på kroppen, att leva med naturen och vara utomhus och röra sig på sätt som är naturliga för kroppen – gå, springa, hoppa, krypa, klättra, lyfta, böja, vrida med mera. Att tänka på vår planet och våra resurser med en hållbar inställning, handla lokalt, ekologiskt  och naturligt producerat och att undvika att hamna i den materiella fällan att konsumera mer än nödvändigt. Försöka undvika att dras med i vårt högpresterande stress samhälle, avkoppling är en del av vardagen.

PaleomatlagningskursHuvudrätten vi lagade var Stekt Blomkålsris med Bacon & Ägg och mumsiga efterrätten Chokladmousse!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *