Pizza med botten av blomkål (gluten- och mejerifri)

Helt klart det bästa receptet på pizza jag provat sen jag slutade med gluten! Kan ni tänka er att huvudingrediensen till degen är blomkål!?! Precis som alla kålväxter är blomkål supernyttigt. Den innehåller massor med vitaminer och mineraler. Dessutom innehåller blomkål svavelhaltiga ämnen som är bra mot inflammationer samt antioxidanter som motverkar cancer. Det sägs att de gamla grekerna använde blomkål redan för 2000 år sedan för att skydda sig mot cancer. Så snacka om superfood!

Det här är en fantastiskt god pizza som även är skottsäker att bjuda ”vanliga människor” på. Man kanske tror att blomkålen ska ta över smaken, men icke! Den gör sig bra i degen. Den här pizzan är också lätt och smidig att göra, vilket vi gillar!

Följande mått på degen blev ungefär storleken på en plåt när den plattats ut.
• ½ stort huvud ekologisk blomkål
• 2 dl mandelmjöl
• 2 msk oregano
• 3 ägg
• 1 nypa salt

Bryt av de råa blomkålsbitarna (jag tog ingen stjälk) och mixa i mixern. Det blir nästan som ris. Häll blomkålsmixen i en skål och tillsätt sedan mandelmjöl, oregano, salt och vispa till sist i äggen för hand. Tryck sedan ut degen på bakplåtspapper på en plåt.

Förgrädda pizzabottnen i 200 grader i 25 min eller tills den blivit gyllenbrun.

Toppa sedan med godsaker efter smak och grädda ytterligare 5-10 min.

Jag hade följande topping:
• Ekologisk tomatpure
• Hackad vitlök
• Gul lök
• Champinjoner
• Zucchini (strimlor hyvlade med potatisskalare)
• Parmaskinka
• Coctailtomater
• Färsk basilika
• Färsk spenat

Hur underbart är det inte med en nyttig pizza!

blomkål blomkål

5 Responses to “Pizza med botten av blomkål (gluten- och mejerifri)

  • Hej
    Hur gjorde du med blomkålen? Ska den mixar i mjölet rå?

  • Det låter kanongott, men även jag är nyfiken på hur blomkålen hanteras, samt hur allt ska blandas till degen – mixas ihop alltihop, vispa äggen i förväg? Jag vill prova :)!

    • Sorry! Jag var så ivrig över receptet att jag glömde skriva hur man gör med degen! Jag har nu uppdaterat inlägget med bättre instruktioner 🙂 Hoppas det smakar!

  • Underbart! Kan man göra utan ägg tro?

    • Hej Jessica! Jag tror absolut att man kan göra den utan ägg. Dock behöver du nog ersätta dem med något som håller ihop degen. Jag har inte testat men skulle rekommendera antingen chiafrön eller linfrön som har fått svälla lite i vatten och blivit till en gelékonsistens. Lycka till!
      /Hanna

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *