Vad menas det egentligen med att äta riktig mat?

riktig matTraditionell riktig mat kommer från naturen och har livnärt människor sedan urminnes tider. Dr Weston A. Price ( ”Näringslärans Isaac Newton”) reste runt till ursprungsbefolkningar världen över för att undersöka tandhälsa och allmänhälsa. Han hittade den gemensamma nämnaren hos de friska folkgrupperna, de levde på en traditionell föda rik på näringsämnen. Resultat och slutsatser av hans upptäckter kan man läsa mer om i hans bok Nutrition and Physical Degenartion.

En traditionell kost på riktig mat innebär enligt Dr. Price:

Animalisk mat som fisk och skaldjur, fågel, gris, ko, ägg, mjölkprodukter (från frigående djur)

Färska produkter som innehåller en hög andel enzymer som hjälper oss att bryta ned maten och ta upp näring. Dessa är mjölkprodukter, rått kött, rå fisk, färsk honung, frukter, kallpressade oljor, och naturligt konserverade syrade grönsaker, frukt, drycker, kött och kryddor. (Läs mer om att syrad mat i ett tidigare inlägg här)

Sädeslag, frön och nötter som groddas, jäses eller syras för att neutralisera naturligt förekommande absorbtionshämmande ämnen som fytinsyra.

– Ett högt fettintag som i hans undersökningar varierade från 30 till 80%, (endast naturligt fett).

– Traditionell kost innehöll nästan lika mycket vardera av de livsnödvändiga fettsyrorna omega 6 och omega 3. (Inte en obalans av för mycket omega 6 som det är idag.)

– All traditionell kost innehåller salt (bergssalt eller havssalt)

– Inte bara muskelkött äts utan även andra delar av djuret, som organkött. Ben används till gelatinrik buljong. (läs om benbuljongens fördelar här).

Inga konstgjorda ämnen som raffinerat socker, vitt mjöl, konserver; pastöriserad, homogeniserad, lättprodukter; härdade vegetabiliska oljor, konstgjorda vitaminer,  tillsatser och färgämnen!!

Betydelsen av bra näring till gravida kvinnor har varit känd sedan länge, men Dr. Price’s undersökning visade även att ursprungsbefolkningarna förstod betydelsen av att vara i optimal hälsa redan före befruktningen, och för båda föräldrarna. Det var fokus på extra mycket näring till föräldrarna och likaså visste man intuitivt hur viktigt det är med tillräckligt mellanrum mellan födslar, för både mammans och barnets hälsas skull (minimum 24 månader). För täta graviditeter och amning ger inte mammans kropp tillräckligt med tid för återhämtning och uppbyggnad av livsnödvändiga näringsämnen vilket i sin tur påverkar både moderns och fostrets hälsa. Speciell kost rik på de fettlösliga vitaminerna A och D, näringsämnen som endast återfinns i animaliskt fett prioriterades att ge till gravida och ammande mödrar.
(www.westonaprice.org).

I dagens samhälle har vi tyvärr tappat lite av detta tänk och synsätt, vi lever i en snabbutvecklat värld där allt ska gå fort och det är då inte bekvämt att ordentligt förbereda sin mat. det är ju så mycket smidigare att köpa något färdiglagat. Likaså saknas ofta information och kunskap. När det gäller föräldrarnas hälsa och deras påverkan på fostrets hälsa så är det sällan vi tänker på sambandet, även om det är avgörande och så otroligt viktigt att tänka på!  Det är positivt att allt fler börjar anamma en medveten livsstil där de förstår innebörden deras val har på hälsan, nästa steg är att förstå innebörden av ens egna val för kommande generationers hälsa.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *