Skillnad på probiotika och probiotika

probiotikaÄr det skillnad på probiotika och probiotika? Vi lever i en värld med bekämpningsmedel, insektsmedel, konserveringsmedel, tillsatser i vår mat, stress och överanvändning av antibiotika, både hos oss människor och hos djuren. Detta innebär att vår tarmflora rensas på de goda bakterierna som är absolut kritiska för vår hälsa. I människokroppen är det 10 gånger mer bakterier än mänskliga celler!

De goda bakterierna hjälper oss att att tillverka B- vitaminer (som är nödvändiga för en mängd kroppsliga funktioner som energiproduktion och tillverkning av röda blodkroppar) K- vitamin (som kroppen behöver för proteinsyntes för blodkoagulation).  De stärker även immunförsvaret och hjälper kroppens insida att kommunicera för att vi ska fungera optimalt. Utan dessa bakterier skulle vi inte vara i liv så det är viktigt att vi ger dem rätt näring så de är i balans.

Hunzafolket är en traditionell jägar/samlarkultur från norra Pakistan ,kända för sin långa levnadstid, levde friska upp till 120 år, dog i sömnen (en naturlig död som knappt inte längre existerar i västvärlden, det anses ju numera ”naturligt” att dö av sjukdom). De har ca 5000 olika bakteriearter i tarmen, medan vi i västvärlden har ca 1500 bakteriearter, vilket är stor skillnad!

Fermenterad mat och framförallt tillskott av probiotika har ökat i intresse men majoriteten av probiotika i tablettform är syntetiskt framställda och vissa även genetiskt modifierade. Likaså innehåller de flesta ingen prebiotika (näringen som probiotikan äter och lever av), detta kan innebära att det inte har någon positiv inverkan på våra goda bakterier och tarmfloran.

Fördelaktig bakteria hittas bäst i naturligt fermenterade/mjölksyrade livsmedel och är fantastiska källor till goda bakterier, med både pre- och probiotika. Även om de är ultimata för vår tarmflora så är de inte alltid praktiska eller tillgängliga i vårt moderna, snabba samhälle. Om du inte har tid att göra egna fermenterade produkter så finns det bra alternativ på marknaden, och det kommer hela tiden fler då allt fler inser betydelsen av dessa livsmedel för vår tarmflora och allmänna hälsa! Surkål, Kimchi, Kefir, Kombucha, fermenterade mjölkprodukter, inlagda grönsaker etc. Tillsätt dessa i din kost för att få in fantastiska goda bakterier! Den enklaste att lägga till tycker jag absolut är surkål, en tesked räcker gott!

Känns det för svårt är nästa steg är att ta ett tillskott, då gäller det att efterforska lite och kolla så att produkten är matbaserad och inte syntetiskt framställd, läs ingredienserna och välj en som består av fermenterad mat snarare än endast mikroorganismer. Kvalitativa tillskott är fermenterade livsmedel, torkade och sedan malda till pulver. Välj även ett tillskott som består av olika bakteriestammar och inte endast en. I framtiden tror jag att probiotika tillskotten kommer att individualiseras, alla har vi olika bakteriestammar och olika obalanser och behöver anpassa därefter.

Tarmfloran och maghälsan är av största betydelse för att vi ska kunna bryta ned, ta upp och använda maten vi äter. En stark maghälsa med en frisk bakteriekultur har förmågan att förbättra immunfunktion, öka upptag av näringsämnen, bryta ned maten och stärka cellkommunikation  – En frisk mage ger en frisk människa!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *