Två tuffa helkroppsövningar!

Under dessa mörka tider behöver man ibland drömma sig bort till ljusare platser! Vare sig vi befinner oss på stranden, ute i det blöta gräset eller inne i vardagsrummet så ger dessa två tuffa helkroppsövningar hela kroppen en genomgång av härlig rörelse! De går anpassa till alla nivåer och kan som sagt utföras både inomhus och utomhus (även i snö). Krabbgången ger benen en ordentlig utmaning, försök gå ner så djupt du kan och samtidigt spänna upp bröstet och hålla ryggen rak. ”Upp & Ner” plankan är en påbyggnad av plankan som grundövning där det viktigaste att tänka på är att hålla kroppen i en rak linje, armbågarna under axlarna och hålla höfterna så stilla som möjligt medan du förflyttar dig upp och ner. Det går lika bra att göra övningen på knän som på fötterna för att förenkla.

-Börja med att gå krabbgång 10 steg framåt och 10 steg bakåt, inta sedan en plankposition och utför 10 repetitioner (med höger hand startandes).
-Gör sedan 9 steg krabbgång framåt och 9 bakåt, direkt till upp och ner plankan för totalt 9 repetitioner (med vänster hand startandes).
– Vidare till 8 repetitioner av varje övning och jobba ända ner till det bara är 1 repetition kvar!

Känner du dig full av kraft och energi är det bara att börja jobba sig upp till 10 igen..! Likaså känns det för tufft att ta sig från 10 repetitioner ner till 1 så hoppa varannan och gör 10/8/6/4/2. Utgå ifrån din egen kropp och lyssna på vad den säger!

Frågor mottages gärna!

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *