7 tips för en hälsosammare livsstil du kan börja med direkt

Nyår, sommar, vinter, helg, vardag, fest… Det är aldrig någon bättre tidpunkt att börja investera i din hälsa än idag, nu direkt. Hur klyschat det än låter så är det sanningen. Det är helt okej att ha fattat mindre bra beslut tidigare eller att fler vanor är ohälsosamma än hälsosamma, det går alltid att börja
+ Read More

Bli frisk från PCOS – går det?

PCOS (Polycystic Ovarian Syndrome) är den vanligaste hormonella rubbningen hos kvinnor i fertil ålder och drabbar ca 10-20 %. Då sjukdomen drabbar allt fler och många inte får hjälp av sjukvården så söker de andra vägar (precis som jag gjorde efter min diagnos 2011) och via Hälsotugg blir jag emellanåt kontaktad av kvinnor som önskar
+ Read More

4-veckors livsstilsprogram!

Många strävar efter att förbättra sin hälsa men vet inte riktigt vart de ska börja eller känner sig förvirrade av motsägande information. Känns detta bekant? För att underlätta för mina kunder i Australien har jag utformat ett ”4 Week Lifestyle Program” där jag tar upp grundläggande verktyg till att leva en hälsosam livsstil långsiktigt. Denna information
+ Read More

Att äta sin moderkaka

Hur kommer det sig att jag valde att äta min moderkaka efter förlossningen? Det är inte så vanligt idag, men en gång i tiden var det och de flesta däggdjur, gräsätare som köttätare, äter upp sina moderkakor efter födseln.  Då åt man den rå (det går fortfarande att göra) men jag valde att äta den
+ Read More

Apelsin & Bärtårta

En fräsch och smarrig tårta med mycket nötter och frukt! Jag gjorde denna till Felicias namngivningsfirande och den blev populär! Den består av fyra lager; nötbotten, apelsinsmet, bärsmet och ännu ett lager apelsinsmet. Som sagt innehåller den mycket nötter och är ordentligt mättande. För att underlätta för matsmältningssystemet kan nötterna blötläggas över natten innan bakning. 
+ Read More

Röd soppa!

Efter förfrågningar kommer här recept på denna läckert röda soppa! Färgen kommer från en rödbeta och soppan går att variera med alla sorters grönsaker vilket ger den olika färg och smak därefter. Ingredienser: 300 gram Potatis/Rotfrukter (ca 2 sötpotatisar och 1 rödbeta) 1 stor Vitlöksklyfta 2 cm färsk Ingefära 400 gram grönsaker (ca 1/2 Broccoli,
+ Read More

Behöver man verkligen förbereda sin kropp inför en graviditet?

Behöver man verkligen förbereda sin kropp inför en graviditet? Är det inte en helt naturlig process för oss kvinnor? Som samhället ser ut idag så finns det absolut ett behov och en fördel av att förbättra sin hälsa innan en graviditet! Vår moderna livsstil innebär ofta mycket stress och toxiner från kost, miljö och alla
+ Read More

Att föda hemma – vår förlossningsberättelse!

Min dröm och förhoppning om en naturlig hemfödsel startade långt innan graviditeten, men var det en dröm som kunde genomföras? Jaaaaaa absolut!!! Vi hade förberett oss ordentligt inför detta och då jag litar på min kropp till 100% såg jag fram emot att få jobba med den varje steg tills bebisen var i min famn. Tydligen
+ Read More

Amningsbollar/Energibollar

Dessa godingar är godis och näringsbomb i ett! De kallas amningsbollar för att ingredienserna kan hjälpa kroppen att producera mjölk (eller i varje fall ge en riktig energiboost). Havregryn är rik på järn, brewers yeast rik på B-vitaminer, linfrön samt chiafrön rika på fettsyror, kakao rik på magnesium, kollagen bra för det mesta:) Ingredienser:  5dl
+ Read More

Att välja hemfödsel

Att välja hemfödsel var ett självklart val för oss, då det är hemma vi känner oss mest lugna och trygga och det är en fantastiskt miljö för en bebis att komma ut i. Sjukhusmiljö är ett fantastiskt och självklart val om man har hälsoproblem eller ökade risker för komplikationer under förlossning. Det viktigaste är att
+ Read More