Mättande smoothie med sommarens bär

En nyttig och mättande smoothie kan funka lika bra till frukost som lunch eller mellanmål före/efter träning. När man behöver något snabbt helt enkelt! Själv tycker jag att det är supergott på sommaren, speciellt när man kan njuta av sommarens färska bär i.

För 2 pers

  • 2 dl blötlagda nötter (jag hade hasselnötter)
  • 1 banan
  • ½ avokado
  • 2 dl bär (färska eller frysta) jag hade färska svarta vinbär
  • Ca 2 dl kokosmjölk (eller någon nötmjölk)
  • 1 msk kokosolja

 

Låt nötterna ligga i blöt några timmar, gärna över natten om du ska ha dem till frukost. Detta för att vi lättare ska kunna få i oss nötternas näringsämnen. De innehåller nämligen fytinsyra som binder upp nötternas mineraler som t.ex. järn och kalcium, men vid blötläggning frigörs näringsämnena och det blir lättare för kroppen att suga åt sig dem.

Mixa sedan alla ingredienser i en mixer och tillsätt mer kokosmjölk om man vill ha en tunnare konsistens på sin smoothie.

Toppa med frön, nötter, kokosflingor eller vad man har i skafferiet!

smoothie

4 Responses to “Mättande smoothie med sommarens bär

  • Hej Kristin!

    Hur brukar du göra gällande hantering av nötter/fröer/havregryn innan tillagning? Blötlägger du alltid dessa råvaror för att kroppen skall kunna tillgodo göra sig näringsämnena? Hur ska man tänka med ex. mandelmjöl? Är det ett mjöl som kroppen har svårt att tillgodo göra sig om nötterna inte har blivit blötlagda innan malning?

    Kunskap från experten önskas =)
    Vänliga hälsningar Elin

    • Hej! Jag slarvar något enormt med det måste jag erkänna! Det enda jag regelbundet blötlägger är ris och quinoa innan tillagning. Främst för att det är enkelt och påverkar inte smaken. Vad gäller havregryn, frön och nötter blir de inte lika goda om man inte torkar dem efteråt och eftersom jag inte direkt har några problem med mage/sjukdom så blir motivationen till det ganska låg..! Det optimala är att äta mjöl från blötlagda produkter, men de blir lite lättare att bryta ned när de ”processerats” till mjölform eller nötsmör tex så det är väldigt individuellt samt beror på hur ofta man äter det etc. Kram=)

  • Tack för att du delar med dig så mycket av dig själv! Hur länge brukar du blötlägga ris och qinoua innan tillagning? Använder du vatten du havssalt och vatten? Kram

    • Det beror helt på hur bra framförhållning jag har=) Ibland blir det på morgonen om jag förbereder middag, ibland blir det 30-60 min innan måltid. Oftast bara vatten, ibland även med salt och ibland också med ÄCV för att hjälpa kroppen extra. Kram

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.