Syrad mat super för hälsan

Syrad mat är super för hälsan och väldigt lätt att lägga till i sin kost. Jag kan erkänna att det tog några försök innan jag vande mig vid smaken, men nu är jag fast! Favoriter är surkål, kombucha (har skrivit om vad det är här ) och rå äppelcidervinäger (läs mer här fantastiska äppelcidervinäger). Vanligare fermenterade produkter är yogurt, surströmming, saltgurka och oliver. Mitt första försök att syra (fermentera) mat- surkål har påbörjats idag.

Vi har alla mängder av olika typer av levande bakterier i vårt matsmältningssystem som hjälper oss att bryta ned maten och absorbera näring. Dessa bakterietyper har en förmåga att hålla magen glad och kroppen frisk, främst genom sin förmåga att motverka tillväxten av skadliga bakterier. När vi äter processerad mat, socker, äter antibiotika eller mediciner förstörs de goda bakterierna vår kropp kräver för matsmältning och immunförsvar. Därför är det superviktigt att fylla på med goda bakterier och ett av de bästa sätten att öka intaget av probiotika och göra sig av med de dåliga bakterierna på, är genom att äta syrad mat. Under fermentationsprocessen växer de goda bakterierna i antal. De är även starkt avgiftande så hjälper till att hålla oss friska långt upp i åren! Fler tips för att hjälpa magens goda bakterier kan ni läsa om här Bakterier- våra vänner eller fiender? och här 85% av vårt immunförsvar finns i magen

Fermentationsproceduren är enkel att göra själv, utan några tillsatser eller avancerad teknik. Du kan få högst vanliga grönsaker att bli supernyttig genom att bara utsätta dem för rätt temperatur,  salt och socker och en syrefri miljö. Den här lila kålen kommer förhoppningsvis fermentera under de närmsta veckorna till en god surkål.
Syrad mat
Ingredienser:
1 Kålhuvud
1 Mtsk Havs/Bergssalt
½ Msk Rå Honung

Skär upp kålen och lägg i stor bunke, massera in salt och honung i ca 15 min för att få saltet att dra ur vätskan ur kålen med målet att få tillräckligt med vätska som täcker kålen när du lägger den i glasburk. Fyll på med vatten om det inte finns tillräckligt med vätska från kålen. Stäng locket ordentligt och förvara i rumstemperatur på mörk plats i 1-3 veckor. Den är färdig när den blivit ordentligt mjuk och smakar surt. När kålen är färdig fermenterad, förvara den i kylen.

Jag återkommer med resultat av mitt försök!

Trackbacks & Pings

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *