Är du bekväm i total tystnad?

tystnadHälsa handlar inte bara om mat och träning, det är lika viktigt att fokusera på vårt mentala välmående, speciellt med den ökande andel deprimerade och ångestrelaterade problem. I dagens överstimulerade samhälle är det inte ofta vi finner oss själva i total tystnad, är det inte yttre stimulans från omgivningen så är den inre i full gång med tankar som sprutar åt alla håll. Vi lever i en stressad värld där allt ska gå fort och kvicka lösningar ses som bra utvägar, vi är ständigt på mobilen eller framför datorn och listan av vad som måste göras bara växer. Barnen växer upp i denna värld och förstår inte innebördan av tålamod, att vara okej med att känna sig uttråkad eller förmågan att vara kreativ utan hjälpmedel. Det räcker att titta sig omkring i vardagen, när folk har en minut över när de köar, sitter vid rödljus eller liknande så åker mobilen fram direkt, likaså sitter hörlurarna i och fyller på med stimulering. Vi tycker inte om att tystnad och att vara obekväma! Jag säger inte att det alltid är negativt med yttre stimulans, det finns absolut fördelar med det, själv lyssnar jag på podcaster ofta och lär mig otroligt mycket ny kunskap av dem, men jag tror det är lika viktigt att reflektera inåt och även bekvämt kunna sitta i tystnad och vara okej med sig själv och sina tankar.  Detta är inte lätt, jag kämpar själv med att lugna ner tankarna och öka min medvetenhet.

Mindfullness är ett begrepp som blivit ganska populärt och det handlar om att vara medveten i nuet, likväl som att fysiskt träna kroppens muskler så är mindfullness träning för hjärnan. Målet är att kunna kontrollera dina tankar och inte låta tankarna kontrollera dig, visst låter det bra?! Syftet är inte att blockera tankar utan att lugna dem, bli medveten om dem och acceptera dem men inte låta dem fastna och hålla sig kvar.

Det gäller att börja smått, tex med att sätta sig på en parkbänk och bara fokusera på omgivningen runtomkring dig och så fort tankarna börja irra så accepterar vi det men återigen lägger vår fokus på omgivningen. Att fokusera på andningen är en annan bra metod och den jag gillar bäst för då påverkas automatiskt kroppens lugn och ro system, vilket leder till dubbel vinst=) Börja med att fokusera på andningen, känna efter hur du andas och vart luften rör sig in och ut, så fort tankarna flyter iväg så fokusera på andningen igen. Försök andas in i 5 sekunder, hålla andan i 5 sekunder och sedan andas ut i 5 sekunder. Börja med 1 enda minut av tystnad om det hela känns övermäktigt och bygg sedan upp till 5 minuter om dagen och vidare när du känner dig redo! Själv jobbar jag med 5 minuter per dag och jag känner verkligen hur kropp och knopp förändras under de ”simpla” 5 minuter, så glöm inte att känna efter hur det hela känns!

Några fördelar du kan förväntas känna är:
– Minskade stressnivåer
– Ökat inre lugn
– Ökad självkännedom
– Bättre fokus

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *