Varför tränar du?

Tränar
Tränar du mer eller mindre under sommaren? Förhoppningsvis är svaret mer! Ny vecka och nya tag, vissa är på semester redan medan andra fortfarande jobbar. I vilket fall så kräver kroppen rörelse, under sommartider är det underbart att vara utomhus så mycket som möjligt och ta tillvara på den fina naturen. Det är lätt hänt att man förlorar sina rutiner och kanske inspirationen till att träna sjunker. Att gå till gymmet tycker många är härligt under sommaren för att det är lugnare än vanligt, andra däremot vill inte alls vara inomhus och träna. Själv älskar jag att vara i naturen oavsett årstid, därav anledningen till att jag kör utomhuspass i Särö!

Har du tänkt på varför du tränar? Är det av kärlek och respekt för dig själv eller det motsatta? Kroppen kräver rörelse och vi mår bra av att röra på oss, men blir det ett måste eller tvång så kan de negativa känslorna och stressen ta bort fördelarna. Känner man så kanske sommaren ska innebära att träna mindre, pausa helt och bara koppla av mentalt och kanske bara promenera, simma eller cykla som en rolig grej snarare än ”ett sätt att träna”. Yoga är ett fantastiskt positivt sätt att vända inåt och samtidigt jobba med kroppen. Är det tvärtom och du känner dig enormt inspirerad och full av träningsenergi, då är det perfekt att utmana dig själv med nya träningssätt eller tuffare pass. Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp! 

En tankefälla många kan fastna i är att de måste träna en timma eller köra stenhårt för att det ska göra nytta och ”räknas” som riktig träning , detta är absolut inte fallet! För det första är all rörelse bra rörelse och för det andra så kan 5 minuter av intensiv träning ge fördelar. Längre varaktighet betyder inte att det är bättre för kroppen, det är snarare tvärtom, särskilt när det gäller stress och hormonpåslag. Många studier visar att 20 minuter av hyfsat intensiv träning är optimal när det gäller hälsofördelar, men som alltid när det gäller studier så finns det motsägande, så är man intresserad kan man läsa på själv, eller helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar bäst för en själv. Förr körde jag alltid längre pass och kunde känna att ett 30-minuters pass inte kändes som ett ”riktigt” träningspass, men nu älskar jag korta pass! Den senaste tiden har min fokus mest legat på yoga och det är den typen av träning min kropp och knopp har önskat, än en gång om du lyssnar på kroppen så kommunicerar den tydligt med dig! Då menar jag inte att lyssna på huvudet och tankar som att det är för jobbigt att röra på sig överhuvudtaget och kroppen vill bara ligga i soffan, för det är inte kroppen som talar..!

En favorit när det gäller korta, intensiva pass är enligt Tabata- protokollet som kommer från Japan, det är ett högintensivt sätt att träna. Man väljer en övning och kör så hårt man kan i 20 sekunder och vilar sedan i 10 sekunder, totalt kör man 8 rundor = 4 minuter. Sedan väljer man en annan övning och gör likadant. Tanken är att 20 sekunder är tillräckligt för att man ska kunna köra 100% och 10 sekunders vila är just tillräckligt med återhämtning för att orka vidare. Ett perfekt sätt att träna som fungerar vart man än är, hemma, på gymmet, i naturen eller på hotellrummet! Det finns gratis Tabata appar att ladda ner på mobilen, vilket gör det smidigt.

Välj vilka övningar ni vill för Tabata eller börja med dessa om ni vill ha förslag:
1. Armhävningar
2. Benböj/Utfall
3.  plankan
4. Step Ups
5. Hopprep/Sprinter

Behöver ni inspiration till övningar kan ni hålla jägarvila eller välja några från tidigare inlägg – av dessa eller dessa.

TabataVar tacksam för den fina kropp ni har och allt den gör för er! Tänk vilken styrka ni har i rygg, ben, fötter och armar…kroppsdelarna jobbar mer eller mindre jämnt, så de förtjänar den bästa omsorg av oss!!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *