Vätskefasta 5 dagar

VätskefastaSom avslut på den värmare delen av året och början på den kallare gjorde jag för ett par veckor sedan en vätskefasta. Vi har skrivit flera inlägg tidigare om ämnet för de som är intresserade. Så hur kommer det sig att vi frivilligt väljer att inte äta mat, utan endast dricka på flera dagar?

Evolutionellt sett är vi inte byggda för att ha konstant tillgång till mat så vårt system måste vara väldigt aktivt för att klara av att ta emot och bryta ned allt vi stoppar i oss. Detta påverkar vår hälsa i längden och genom att låta kroppen och framförallt matsmältningssystemet vila under en fasta så känns det som vi gör kroppen en fin tjänst, en hälsoinvestering. Att fasta är alltså en helt naturlig process, även om det kan kännas främmande i dagens samhälle. När kroppen inte är upptagen med att ta hand om mat och annat som håller den upptagen så kan fokus ligga på områden som behöver lite mera omtanke men som inte hinns med, tex att reperara celler.

Vätskefastan gick fint, mitt dagliga intag bestod av vatten, benbuljong, grönsaksjuicer och örtte. Jag hann varken tröttna på benbuljong eller olika juicer, men självklart satt matsuget in ibland! Första dagarna är svårast innan kroppen vänjer sig. Min man och jag körde ihop vilket gör det lättare att vara två som kör en sån här utmaning, då kan man motivera varandra och den ena behöver inte frestas när den andra lagar mat och äter. Det handlar främst om vanor och huvudet som vill att man äter, snarare än kroppen. I slutändan handlar det om att syftet med varför man gör det är tillräckligt starkt, för då klarar vi människor allt vi bestämmer oss för!

De effekter jag kände av var väldigt milda- vit beläggning på tungan, illaluktande armhåla/mun på morgon, svag huvudvärk dag 1, trötthet dag 3, annars var energin och humöret bra och tankarna klarare. Efter fastan var färdig så har kroppen och hälsan känts extra stark, vilket är härligt nu när vi går mot kallar tider och många går runt med förkylningar och annat.

Även om energin mestadels var hög känns det som att kropp och sinne går in i en lugnare växel under en fasta, vilket ökar möjlighet för reflektion och att lyssna inåt. Vanligtvis har vi i väst tillgång till mat varje dag året runt. För mig gör fastan att jag uppskattar mat på ett annat sätt då det är något jag alltför ofta tar för givet, eftersom den som sagt är tillgänglig konstant.  På samma sätt tar många kroppen för givet och inte uppskattar den när vi äter/lever på sätt som den inte mår bra av. Att reflektera är alltid bra och ger nya insikter. Min syn på vätskefasta är att det är en akt av respekt för kroppen och en hälsoinvestering i mig själv.

En vätskefasta behöver inte pågå under en längre tid, man kan även korttidsfasta, en början kan tex vara att efter kvällens middag korttidsfastar man under 12-18 timmar till frukost. Eller att emellanåt köra en 24-timmars fasta, det har jag tänkt testa här näst. Även om begreppet fasta oftast kopplas till dieter och trender så är det verkligen inte det, det finns enorma hälsovinster med att fasta på olika sätt!

Från Jonas Colting:
Anledningarna till, och de positiva fysiska effekterna av fastan är många:

-obefintliga insulinnivåer vilket reglerar hormoner, aptit och metabolism

-en jämn energinivå under hela dygnet

-fettförbränningen ökar dramatiskt, inte minst under frånvaron av insulin

-viktminskning

-tillväxthormon; hGH, utsöndras i högre grad än annars

-man bryter fixeringen vid mat eller vissa livsmedel

-man lär sig känna igen hunger och aptit och att undvika det rutinmässiga ätandet som görs per automatik oberoende av mättnad.

-matsmältningen får vila och blodflöde dirigeras till andra delar av kroppen

-produktiviteten i övriga livet ökar när ”allt” inte handlar om mat och ätande”

Om ni har testat en vätskefasta eller korttidsfasta får ni jättegärna dela med er av era erferanheter!

4 Responses to “Vätskefasta 5 dagar

  • Hallo ! Tänkte prova på att fasta ska prova på 24 timmar först Hur mkt ska man då dricka och vad ? Tacksam för alla tips
    Hälsningar Kicki

    • Hej Kicki,

      Det beror helt på vilken typ av fasta du vill göra i 24 timmar, du kan antingen fokusera på att bara få i dig vätska med näring typ juice eller benbuljong, det andra alternativet är att endast dricka vatten..

      Mvh Kristin

      • Mörrn Mörrn Jag tänkte just det här för kroppen att få lite återhämtning . Sen i April lever jag typ Paleoisch Vill komma tillrätta med inflammationer , hitta det mest optimala Ha en fin dag Kicki

        • Hej Kicki,

          Vad härligt att försöker hjälpa kroppen med kost och annat! Om du inte testat någon typ av fasta förut så skulle jag börja med att bara byta ut måltider mot drickbart, alltså buljong eller juice. Bara det kommer att hjälpa kroppen att lättare återhämta sig då den slipper bryta ned maten. Därefter kan du testa 24-timmarsfasta med vatten. Trevlig söndag!

          Mvh Kristin

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *