Yogalärare!

Efter 200 timmars utbildning under 22 intensiva dagar är jag nu äntligen certifierad Hatha yogalärare! Kursen var så mycket bredare än jag trott, yoga är verkligen en livsstil och vi levde den livsstilen in på djupet. Det var väldigt lärorikt att få en sådan bred och gedigen förståelse för yoga, jag hade väntat mig mestadels teknik och rörelser men jag fick så mycket mer. En stadig grund både filosofiskt och fysiskt med en förståelse för hur man kan bygga vidare på olika sätt.

Vi lärde oss bland annat om energisystemen i kroppen och hur de fungerar och påverkas, chakras och likaså om Ayurveda (=kunskap om livet) som är en filosofi från Indien om hälsa. Enligt Ayurveda består vi alla av tre typer (doshas – Pitta, Vata, Kapha) i varierande mängd där en är den drivande och människan anses vara frisk om dessa tre typer är i balans. Vid obalans uppstår sjukdom.

Ayurveda handlar mycket om riktig mat, efter säsong och plats. Cleansing/Detoxing har en stor plats (oil pulling, bihålespolning, lavemang, fasta etc) och man tror på kroppens egna förmåga att ta hand om sig själv om man ger den rätt förutsättningar. Jag har studerat Ayurveda under min hälsocoachutbildning och det finns mycket bra tankar i den här filosofin så det var intressant att höra lite mer under yogakursen. En traditionell yogi lever efter auyrvedans principer.

Förutom att jag under dessa veckor blev mer flexibel (är dock fortfarande väldigt stel så det finns mycket att jobba på, en livslång process) så blev kropp och själ klart lugnare av bland annat meditation och mantra. Morgonrutinen med yoga och meditation innan frukost startade verkligen kursens dagar på ett optimalt sätt, fysisk rörelse från en plats av kärlek för kroppen och inte från en plats av måsten (eller självkritik, som jag i jämförelse ofta kände från mina passdeltagare när jag jobbade som PT, detta är en av anledningarna till att jag gillar yoga så mycket) och sedan ett fridfullt sinne i meditation. Vilken kombination!

Första dagarna kom tanke efter tanke och trängde sig på under andning och meditation, men sakta men säkert blev de färre, så det stämmer verkligen att det är tid som krävs. För första gången fick jag känslan av hur skönt det är att meditera och hur bra jag mår efteråt! Även om tankar konstant tränger sig på, ju mer vi övar och verkligen försöker göra meditation till en vana och bara låta tankarna passera utan att fastna i dem, desto lugnare kommer det bli i sinnet.

En yogi anser att ju långsammare vi andas desto bättre är det för vår hälsa, ju färre andetag vi tar desto längre lever vi. Det är med andningen vi kan kontrollera våra tankar, om andningen är lugn är sinnet lugnt. Att andas genom näsan och inte munnen är A och O för att maximera syreupptag, likaså skyddar näsborrarna kroppen mot bakterier och smuts till skillnad från munandning.

Exempel på andningsövning (pranayama):

En meditationsförberedande andningsövning är att först och främst känna av vilken av näsborrarna som är mest öppen/fri och med tummen stänga av den som är minst öppen. Lugnt och naturligt andas man sedan in och ut ur samma näsborre 10-12 ggr, sedan byter man sida och gör likadant på andra sidan. Andningen ska vara ljudlös och långsam med fokus på varje in och utandning.

Därefter kan man göra pranayama Nadi Shodan som innebär att man stänger av höger näsborre och andas in genom vänster, sedan stänger man av vänster och andats ut genom höger, in genom höger, stänger därefter av höger och andas ut genom vänster, detta är en runda. Börja med att göra minst tre rundor av dessa. Den här metoden lugnar sinnet, maximerar syreintaget och har en renande effekt på andningssystemet.

Testa gärna och njut av upplevelsen!

IMG_0290.JPG

IMG_0291.JPG

IMG_0292.JPG

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *